• Incl.Excl.
    BTW
  • Klantenservice
    0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
        Soccer Concepts - Donderdag 21 Juni 2023

        Oefeningen voor je voetbaltraining

        Voetbaltraining oefeningen zijn essentieel voor voetballers van alle leeftijden en niveaus. Of je nu een beginnende voetballer bent of een doorgewinterde professional op leeftijd. Het verbeteren van je voetbalvaardigheden kan je helpen om je spel naar een hoger niveau te tillen en de concurrentie voor te blijven. Maar welke voetbaltraining oefeningen kun je het best opnemen in de trainingsroutine? In deze blog vind je verschillende leuke voetbaltraining oefeningen voor alle leeftijden en niveaus.

        Algemene fysieke voetbaltraining oefeningen

        Een van de belangrijkste aspecten van voetbal is misschien wel fysieke fitheid. Elke speler moet fit genoeg zijn om het beste uit zichzelf te kunnen halen. Fysieke voetbaltraining oefeningen zijn er om uithoudingsvermogen, kracht en snelheid te verbeteren. Het is dan ook enorm belangrijk om hier voldoende tijd aan te besteden. Neem daarom verschillende fysieke oefeningen op in de training van de spelers. Voorbeelden hiervan? Dat zijn bijvoorbeeld:

          • Sprinttraining met weerstand: Een handig attribuut bij sprinttraining is de weerstandsparachute. Doe de buikgordel om en hang de parachute achter je. Probeer zo snel mogelijk te sprinten. Hoe meer snelheid je ontwikkelt, hoe groter de weerstand is.
          • Shuttle Run Test: Wellicht ken je de Shuttle Run Test ook wel als de piepjestest van vroeger. Het werkt heel simpel: zorg dat je voor het volgende piepje aan de overkant bent. De test is bedacht om het uithoudingsvermogen van spelers te trainen.
          • Pass- en trapoefeningen: Een belangrijk aspect van voetbal is natuurlijk het schieten op doel. Om dit te trainen, kunnen dummy’s worden gebruikt. Probeer op doel, langs de buddy heen, te schieten. De buddy kan ook als slalom worden gebruikt.

        Voetbaltraining oefeningen jeugd

        Ben je een trainer van de jeugdspeler? Focus je dan op de basis van voetbaltraining oefeningen. De jeugdspelers komen immers net in de voetbalwereld kijken en moeten de basisvaardigheden nog verder ontwikkelen. Denk er wel goed over na dat het dribbelen, passen en schieten voornamelijk leuk moet zijn. Op deze manier leren ze nog sneller. Enkele leuke voetbaltraining oefeningen zijn bijvoorbeeld:

            • Parcours uitstippelen: leg een paar pionnen of hoedjes op de grond en stippel heel eenvoudig een leuk parcours uit. Zo leert de jeugd om hun bal te controleren, verbetert hun motoriek en gaat hen voetenwerk er ook op vooruit.
            • Haasje over springen: alles wat je nodig hebt voor deze oefening hordensets. Aan de jeugdspelers de taak om over de hordes heen te springen. Dit is een ideale oefening om agility te trainen, sprongkracht te vergroten en beenspieren te ontwikkelen.
            • Omgekeerd partijtje: bij deze leuke oefening mag je alleen de bal raken met je niet-dominante voet. Hierdoor verbeteren niet alleen hun zwakke voet, maar werken ze ook aan hun algemene voetbalvaardigheden.

        Voetbaltraining oefeningen senioren

        Bij senioren voetbaltraining oefeningen is het belangrijk om rekening te houden met de leeftijd en fysieke gesteldheid van de spelers. Ze zijn immers niet meer zo flexibel en mobiel als jeugdspelers. Daarom moeten voetbaltraining oefeningen voor senioren zijn gericht op het verbeteren van de balans, coördinatie, flexibiliteit en mobiliteit van de spelers. Enkele oefeningen die je kunt opnemen in de training, zijn:

          • Trainen met weerstandsbanden: Door met weerstandsbanden te trainen, helpt het senioren om veilig en effectief hun spieren te versterken en hun algehele fitheid te verbeteren. Door dit rustig op te bouwen, is er geen risico op overbelasting van de gewrichten en spieren.
          • Bewaar de balans: Met een handig balansbord leren senioren aan hun stabiliteit, balans en coördinatie te verbeteren. Door regelmatig op het bord te stappen en te blijven staan, kunnen blessures worden voorkomen en blijft de fysieke gesteldheid goed.
          • Beloop de ladder: Het trainen met een loopladder is een veilige en effectieve manier voor senioren om hun coördinatie, snelheid en wendbaarheid te verbeteren zonder overbelasting van de spieren.

        Nieuws

        Recente artikelen

        Vergelijk 0

        Voeg nog een product toe (max. 5)

        Start vergelijking